PONTAL

PONTAL: A NEET Jelenség Megelőzése Aktív Tanulással

2020-1-CZ01-KA201-078325

Az Eurostat felméréseiből tisztán kivehető hogy 2018-ban megközelítőleg 20 millió volt azon fiatalok a száma, akik nincsenek foglalkoztatásban, oktatásban, illetve szakképzésben sem (innentől NEET az eredeti, angol kifejezés, a Neither Employed nor in Education and Training rövidítéseként)

A fiatalkori munkanélküliség csökkentése és az európai fiatalság minél nagyobb számban bevonása áll az EU jelenlegi politikai programjának középpontjában. A leginkább kockázatnak kitett csoportját a NEETnek azok a fiatalok képezik, akik a legalacsonyabb képzési szinttel rendelkeznek.

Annak a megelőzése, hogy valaki NEETé váljon, már az általános iskola utolsó osztályában elkezdődik, amikor a diákok életük egyik legfontosabb döntése előtt állnak: Milyen irányba menjek tovább? Akarok egyáltalán továbbtanulni?

A projekt összekötné a NEETé válásban a megelőzés fontosságát, a diákok érdekeltebbé tételével a műszaki, tudományos és matematikai területeken magas szintű innovációt biztosítva az általános iskolában végzős diákoknak. Ennek egy másik oka, hogy a munkaerőpiacon hiány van a képzett szakemberekből, különösen a fent említett szakterületeken.

A legtöbb általános iskolában az európai unió területén, a diákoknak van lehetősége konzultálni a karrierválasztásról és arról milyen munkához milyen személyiség illik. Ami azonban általában hiányzik, az a fiatalok érdeklődésének felkeltése, a műszaki, gyakorlatorientáltabb szakok iránt, mielőtt döntenének a továbbtanulásukról.

Gyakran a tanulók azért nem szeretik a műszaki irányultságú tárgyakat, mert azok nincsenek eléggé népszerűsítve, vagy nem kap elég hangsúlyt az adott szakma fontossága, megbecsültsége, vagy innovatívsága.

Pontosan ezzel a problémával szándékozik a projekt foglalkozni nemzetközi szinten, biztosítva hogy a külföldi szakemberek megoszthassák tudásukat, külön figyelmet fordítva az  újító jellegű oktatási módszerekre és technológiai innovációkra (pl. 3D nyomtatás, virtuális valóság, mesterséges intelligencia, tárgyak internete, stb.)

A projekt kiemelt célja egy olyan módszer létrehozása, melynek segítségével kiszűrhetővé válnának azok a diákok, akiknél fennáll a kibukás veszélye. Ez még inkább elvenné motivációjukat a továbbtanulástól, aminek következtében potenciális munkanélkülivé és NEETé válnának. A projektben résztvevő partnerek megosztanák egymással módszereiket arról, milyen jellemvonások alapján állapítható meg egy diákról veszélyben van-e.

A tanulók kiszűréséhez szükség van a tanárok és ifjúsági munkások segítségére, hiszen általában ők állnak kapcsolatban a családdal, így ők ismerik legjobban a diákok hátterét.

Külön erre a célra, nemzetközi szakemberek bevonásával és a legjobb módszerek alkalmazásával készül 6, az aktív tanulás technikáját alkalmazó, innovatív tanterv. A partnerek továbbá olyan szervezetekkel/KKV-kal dolgoznak majd együtt, akik műszaki területen tevékenykednek és/vagy innovatív technológiát használnak. Egy ilyen együttműködés eredményeképpen a diákok érdeklődése jobban felébredhet majd az újító és adott presztízzsel bíró műszaki tanulmányok iránt. Ez megkönnyítené nekik a választást a továbbtanulással kapcsolatban, és visszatartaná őket attól, hogy az általános iskola befejezése után otthagyják a formális oktatást. Úgy hisszük a program végére a 75-ből legalább 40 résztvevő képes lesz sikeresen elvégezni a projekt kurzusait, majd folytatni tanulmányaikat műszaki területen, a középiskola utáni szakképzésben.

A projekt zárásaként egy konferencia kerül megrendezésre Prágában, melynek célja hogy felhívja a figyelmet a NEET jelenségre európai szinten, és hogy bemutassa a program során használt módszert, annak sikerét, illetve hatását a célcsoportra.

A projektben résztvevő országok:

-Csehország;  Institut pro regionalni rozvoj, o. p. s.

-Törökország; Metis Genclik Ve Spor Kulubu Dernegi

-Észtország; Inpla

-Magyarország; Ecocenter Alapítvány

-Olaszország; Istituto Comprensivo Statale Savignano Sul Rubicone “Giulio Cesare”

-Litvánia; Inovaciju tinklas

A projektet az Európai Bizottság támogatta. Az itt megjelent írás csak az író nézeteit tükrözik, a Bizottság nem tehető felelőssé az itt megjelent információ bármi nemű felhasználásáért.

Az EcoCenter Alapítvány VR tanfolyamot tartott a kiskunfélegyházi Platán iskolában a PONTAL Erasmus projekt keretein belül!

http://www.ecocenter.hu/vr-tanfolyam-kiskunfelegyhazan-pontal-projekt(opens in a new tab)

PONTAL projektünk keretein belül elkészült beszámoló videónk angol nyelven az alábbi linken elérhető:

https://www.youtube.com/watch?v=fcnvKx9l_yo